今回は今月行った職員の園内研修の様子を2つお届けします。
This month, we held two important in-house training sessions for our staff, both of which helped us reflect, reconnect, and better prepare for the needs of the children in our care.
まず一つ目。
子どもたちの様子や保育内容の振り返りは日々重ねていますが、
職員みんなで考えてみる時間を取り入れました。
Training begins: Exploring play and the caregiver's role.
今回は「子どものあそびと保育者の役割」というテーマの元、沢山話しをしましたよ。一人一人が自分の言葉で話し、それを直接聞くことで、「だから〇〇先生これが得意なんだね」などと納得がいったり、逆に「そんな風に考えていたんだね。」と新たな一面が見えたり、普段なかなかじっくり話すまではいかない事も話したり…保育のことを語り合う時間ってやっぱりいいなと感じました。
園に通っている子どもたち、保護者の皆さまとご縁があって保育園という場所で共に過ごし、でもそれは職員も同じで、縁があって一緒に「子どもたちにとって、その子にとって何が最善の利益か」を考え、時には迷い、時にはちょっと意見の違うこともある中、一緒の方向を見て進んでいけるようにしていくのが私たちに求められている一つですので、とても貴重な時間でした。
また「wakuwakuワークタイム」としてセンサリーボトル作りもしました。
Waku-Waku Work Time: Designing sensory bottles.
色を選んだり完成を想像するのはとっても楽しくてみんないい顔しています♫
Choosing colors and imagining the final look.
注いでも混ざりません!楽し~い♡
Pouring in but not mixing. So much fun!
シャカシャカ振るとしっかり混ざるけど…
Now, shake it well and it mixes perfectly.
少し時間が経つと、ちゃーんと戻ります★
After a while, it goes right back to normal.
ちなみに、出来き上がったボトルに名前をつけてもらうと…こちらは「地球(The Earth)」になりましたよ♪
職員が楽しんで輝けばそれは回りまわって子どもたちにも返ってくる!子どもたちの興味関心に目を向け、今回話し学んだことを日々の保育に繋げていきたいです。
2つ目は「熱性けいれんの対応訓練」です。
熱性けいれんは、乳幼児(主に生後満6か月から満5歳頃まで)でみられる発熱時(38℃以上)のけいれん(ひきつけ)で、日本では、約5−10%の小児にみられるといわれています。
分かりやすくすると、40人のクラスであれば、約2人が一度は経験する。そして熱性けいれんを一度経 験した人のうち、1/3が繰り返す。残り2/3は一生涯に一度のみ。また、ほとんどの熱性けいれんは一過性で、長期的な後遺症を残すことはありません。
一方で、次のような場合は、まれに後遺症や発達への影響が出る可能性があるとされているため注意が必要。
①けいれんが15分以上持続する
②24時間以内に2回以上けいれんが起こる
③けいれんが片側性(左右非対称)や部分的である
④発作後に意識が長く回復しない
⑤脳炎、脳症など中枢神経の疾患を合併していた場合
さあ実際の訓練は…
■動画学習「熱性けいれんの実際」
Starting the training with a video on febrile seizures.
■園内にある救急対応グッズ および フロー確認
Reviewing on-site emergency supplies and response procedures.
■熱性痙攣が発生した際の一連の対応を各グループに分かれ実践訓練をする。
Practicing step-by-step response to febrile seizures in small groups.
という内容で行いました。
熱性けいれんは発熱時に起きるものなので、園の中で起きてもおかしくないと思うと万が一に備え、また備えていても慌てるということを大前提に訓練しておくことは大事です。
職員が研修に出た時の報告を聞くと、「少し前まではこれが主流だったのに」と感じることもあります。いままで溜めていた知識が古いものとなっていることを知ると、最新のことを知っておかなくてはと感じますよね。
そういう意味でも知っているからで終わらせるのではなく、訓練を繰り返す中で情報をアップデートしていくことが必要だと感じました。
よりより保育に繋がるように引き続き日々努めていきたいです。
__________________________________________________________________________________________________________________
In-House Staff Training: Learning, Reflecting, and Growing Together
This month, we held two meaningful in-house training sessions for our staff. The first focused on deepening our understanding of children’s play and the important role caregivers play in supporting it, while the second was a hands-on emergency response drill to prepare for febrile seizures.
1. Reflecting on Play and the Role of the Caregiver
While we reflect on our daily activities with the children regularly, this time we intentionally carved out space for a deeper conversation among staff. Our theme was “Children’s Play and the Role of the Caregiver.”
Each staff member spoke in their own words about their approach and perspective, which led to many meaningful insights. Some comments sparked moments of realization like, “That’s why ___-sensei is so good at that!” while others revealed new sides of our colleagues we hadn’t noticed before. These conversations, which we don’t often have time for in the hustle of daily life, reminded us of the importance of dialogue in deepening our practice.
As staff, we share the same mission: to consider what’s truly in the best interest of each child. We may sometimes disagree or feel unsure, but moments like this help us stay united and focused on the same goal.
As part of the same training session, we also held a creative activity called “Waku-Waku Work Time,” where staff made sensory bottles. Each person chose their own colors and designs, imagining what the final product would look like. The room was full of smiles and laughter as we experimented with mixing, shaking, and watching the materials settle.
One bottle was even named “The Earth,” inspired by its swirling blue and green colors. This playful, creative experience reminded us that when teachers are enjoying themselves and feeling inspired, that energy naturally flows back to the children. We hope to bring what we’ve learned and felt into our daily interactions and curriculum.
2. Emergency Response Training: Febrile Seizures
The second training focused on how to respond to febrile seizures (a condition that affects some young children during a high fever). In Japan, it’s estimated that 5 to 10 percent of children experience febrile seizures, most commonly between the ages of 6 months and 5 years. That’s about 2 children in a class of 40.
While most febrile seizures are brief and leave no lasting effects, there are cases where extra caution is necessary, such as seizures lasting more than 15 minutes, repeated seizures within 24 hours, or those affecting only one side of the body. Understanding these situations is critical for safe and effective care.
Our training included:
-
Educational videos showing real-life examples of febrile seizures
-
Reviewing emergency supplies and response procedures available at the nursery
-
Practicing realistic response scenarios in small groups
Even though these events are unpredictable, they are not uncommon in a childcare setting. That’s why we believe it’s vital to not only be prepared, but also to acknowledge that even with preparation, it’s natural to feel flustered in the moment. Repeating these drills helps us update our knowledge, identify gaps, and react more calmly and efficiently when it matters most. Continuous training keeps our skills fresh and our care up to date.
As caregivers, our learning never stops. Whether it’s reflecting on how we support play or practicing emergency responses, every step we take helps create a safer, more nurturing environment for the children. We’ll continue working together, learning from each other, and doing our best to provide thoughtful, responsive care every day.